Elke dag begint wanneer de kinderen binnenkomen met hun ouders. We nemen even de tijd voor een kort praatje over hoe het gaat. Sommige kinderen willen rustig wakker worden met een boekje of puzzel, terwijl anderen direct met de autobaan aan de slag gaan. Voor kinderen die behoefte hebben aan knuffelen, neem ik even de tijd om ze op schoot te houden. Deze persoonlijke aandacht helpt de kinderen hun dag ontspannen te starten.

 

Naarmate de kinderen binnenkomen, ontstaan er vaak grootse plannen. Wat de kinderen vertellen of waar ze mee spelen, bepaalt hoe we de ochtend verder invullen. Rond 10.00 uur eten we samen fruit en lees ik een verhaal voor. Daarna oefenen we met woorden aan de hand van een plaatjesboek. De kinderen kiezen vervolgens of ze willen knutselen, kleien, kleuren of verven, en we zingen liedjes die aansluiten bij hun spel. Er is ook tijd om in de tuin te spelen voordat we gezamenlijk opruimen.

 

Om 11.30 uur lunchen we samen aan de grote houten tafel. Daarna leg ik de jongere kinderen op bed voor hun rustmoment, terwijl de oudere kinderen een verhaal krijgen of rustig spelen. Dit vaste ritme geeft structuur, maar biedt ook ruimte voor spontane momenten.

 

Na het middagdutje krijgen de kinderen iets lekkers en spelen we samen buiten, bijvoorbeeld in de speeltuin. Als we terugkomen, spelen we nog spelletjes zoals verstoppertje of dansen we op muziek. Vanaf 17.00 uur kunnen kinderen hun meegebrachte avondeten eten, waarna we de dag rustig afronden.